Najem last minute - na co zwrócić uwagę?

Najem last minute - na co zwrócić uwagę?

Początek roku akademickiego za nami, lecz chętnych na wynajem mieszkania wciąż jest wielu. Bliżej pracy, uczelni, większy metraż, lub przytulniejszy wystrój to powody które motywują do zmiany miejsca zamieszkania przez cały rok, nie tylko studentów. W gorącym okresie poszukiwania nowego lokalu, okazje znikają w mgnieniu oka. O czym pamiętać, gdy decydujemy się na wynajem?

Sprawdź, kto jest właścicielem

Niejednokrotnie pomijany punkt podczas procesu wynajmowania mieszkania, a jeden z najbardziej kluczowych to sprawdzenie czy osoba, od której chcemy nająć lokal, faktycznie jest jego właścicielem. Pomimo iż wydaje się to niemożliwe, zdarza się, że oszust po podpisaniu umowy z rzeczywistym właścicielem, zaczyna podnajmować mieszkanie nieświadomym przestępstwa osobom. Sprawdzenie czy faktycznie mamy do czynienia z właścicielem jest bardzo proste. Jeden ze sposobów to zweryfikowanie kto jest zapisany w drugim dziale ksiąg wieczystych, po numerze KW lokalu, którego przekazanie na prośbę najemcy jest obowiązkiem właściciela. Informację można sprawdzić na stronie ekw.ms.gov.pl.



Jeśli podane tam dane zgadzają się z tymi udostępnionymi przez właściciela, możemy być pewni, że nie jesteśmy ofiarą oszusta. Jeśli mamy wątpliwości co do przekazanych przez właściciela dokumentów, możemy sprawdzić ich zgodność z informacjami zawartymi w przewodnikach opisujących zabezpieczenia dokumentów tożsamości na stronach rządowych lub zweryfikować prawdziwość dowodu i numeru PESEL w przeznaczonych do tego celu narzędziach dostępnych w sieci.

Nie daj się zaskoczyć ukrytym opłatom

W ogłoszeniu właściciel może podać jedynie część kosztów, jakie należy uiścić za mieszkanie, dlatego warto o wszystko dokładnie zapytać nim podpiszemy umowę. Dochodzenie ewentualnych przyszłych nieporozumień ułatwi zawarcie w dokumencie jasno przedstawionych kosztów, które najemca będzie zobowiązany ponosić.

Podstawowe należności to:

  1. czynsz - opłata dla wynajmującego,
  2. opłaty administracyjne  - koszty przekazywane do spółdzielni lub wspólnoty z tytułu zaliczek za wywóz śmieci, oświetlenie części wspólnych, ogrzewanie budynku,
  3. opłaty za media - zużycie energii elektrycznej, wody.

Właściciel powinien dokładnie opisać obowiązkowe koszty w umowie, jest to zabezpieczenie w przypadku przyszłych niedomówień. Jeśli jednak zapis okazuje się niemożliwy, po stronie wynajmującego spoczywa obowiązek szczegółowego zapoznania się z kosztami najmu.

Pamiętaj o protokole

Kolejny zapis w umowie, który pomoże uniknąć ukrytych kosztów to protokół zdawczo odbiorczy. Jego treść dotyczy stanu mieszkania, w jakim jest oddawany najemcy. Zawarte są tam informacje o kondycji ścian, podłóg, wyposażeniu mieszkania, a także stanie liczników. To właśnie w protokole ujęte są wszelkie zalety lokalu, jak i niedociągnięcia, na przykład nieszczelne okna, czy stare meble.

Podczas jego tworzenia warto dokładnie rozejrzeć się po mieszkaniu, aby nie przeoczyć ukrytych mankamentów, które mogą utrudniać codzienne funkcjonowanie. Również według niego, po upływie czasu przewidzianego na wynajem, lokator zostanie rozliczony z ewentualnych szkód, a każdy zapis będzie podlegać weryfikacji.

Uważaj na oszustów

Wiemy już na co zwrócić uwagę podczas kontaktu z właścicielem, a także w momencie podpisywania umowy. Warto również wiedzieć, na co uważać gdy zaczynamy szukać mieszkania. Jedną z większych trudności są oferty pseudo agencji nieruchomości. Są to miejsca, które za niewygórowaną cenę (ok. 200 - 300 zł) oferują adresy, a także numery telefonu do właścicieli mieszkań. W momencie gdy doprowadzą transakcję do finału i umowa zostanie podpisana, za swoją usługę liczą sobie kilkukrotnie wyższą cenę od początkowej. Aby jak najwięcej zarobić na osobach szukających mieszkania, pseudo agencje wymagają opłaty za każdy udostępniony numer telefonu oraz adres. W dodatku niejednokrotnie okazuje się, że oferta uzyskana w takim miejscu jest już nieaktualna.

Co robić aby nie paść ofiarą pseudo agencji? Przede wszystkim korzystać z dużych, renomowanych firm, które cieszą się dobrą opinią. Każdy pośrednik powinien posiadać licencję wydaną przez Ministerstwo Infrastruktury, a agencję nieruchomości można zweryfikować w lokalnym stowarzyszeniu pośredników obrotu nieruchomościami. Pamiętajmy, że żaden pracownik takiego biura nie może żądać opłaty za przekazanie adresu do osoby szukającej najemców.

Jakie są Wasze sprawdzone praktyki gdy decydujecie się na wynajem mieszkania? Podzielcie się na sentoslaw@sento.pl.

Do następnego! :)